Drama en tres actes arreglat á la nostra escena per Antoni Careta y Vidal.
Representat ab aplauso en lo Teatre Catalá (Romea) la nit del 23 de novembre de 1894.
Notícia extreta del diari El Diluvio del 24/11:
Con el titulo La marca de foch fué puesto anoche en escena en el teatro Romea un inocente drama catalán en tres actos y en prosa, debido á un autor que oculta su nombre con las iniciales S. F.
El argumento nimio de la nueva producción, sus lánguidas escenas y su lenguaje vulgar no despiertan interés alguno. Por esto la representacion fué recibida con frialdad glacial por la mediana concurrencia que acudió anoche al coliseo de la calle del Hospital.
Unicamente al finalizar la obra sonaron algunos aplausos y desde las alturas del teatro unas cuantas voces llamaron al autor. El señor Bonaplata se adelantó en el escenario y dijo que solo era conocido por don Federico Soler, que, como ya se sabe, se halla por desgracia gravisimamente enfermo.
El argumento nimio de la nueva producción, sus lánguidas escenas y su lenguaje vulgar no despiertan interés alguno. Por esto la representacion fué recibida con frialdad glacial por la mediana concurrencia que acudió anoche al coliseo de la calle del Hospital.
Unicamente al finalizar la obra sonaron algunos aplausos y desde las alturas del teatro unas cuantas voces llamaron al autor. El señor Bonaplata se adelantó en el escenario y dijo que solo era conocido por don Federico Soler, que, como ya se sabe, se halla por desgracia gravisimamente enfermo.
Notícia extreta del diari La Vanguardia del 24/11:
Un hombre de buen corazón y de alma
bien templada, que por salvar de la ignominia á un hermano suyo, declárase autor de
un robo por éste cometido, y sufre el castigo
afrentoso del azote y de la marca de fuego,
siempre impávido, porque, como él dice: lo
suplisi fa mal no més á qui'l mereix; un malvado, uno de esos malvados porque sí, que malvados nacen y malvados mueren, logra
un día escaparse del presidio junto con el
hombre inocente, y le persigue y le acosa y le exige dinero á cambio de su silencio: ó me
das moneda ó te delata á la justicia, y te pierdo, y pierdes á tu esposa..., presentándosela
precisamente el día de sus bodas; una mujer
amantísima que, al descubrirse que su marido lleva en la espalda la marca infamante, llora y se desespera... y sigue amándole...
Estos son los principales elementos de que se ha servido el autor de La marca de foch, estrenado anoche en el Romea, para escribir un drama en que hay escenas interesantísimas, situaciones conmovedoras, episodios sorprendentes; mas nos parece que de aquellos elementos no ha sacado el autor todo el jugo que podían dar... Quizás tampoco se lo propusiera.
El drama está escrito en prosa; y si no tiene cualidades de estilo muy sobresalientes, tampoco supimos notar grandes incorrecciones. La marca de foch es obra que merece llevar el nombre completo de su padre y no darlo al público con sólo las dos iniciales que aparecieron ayer en los carteles; y merece más todavía: merece más aplausos de los que le plugo concederle el público de anoche, y esto contando con que fueron muy aplaudidas algunas escenas y el autor fue llamado á las tablas.
Estos son los principales elementos de que se ha servido el autor de La marca de foch, estrenado anoche en el Romea, para escribir un drama en que hay escenas interesantísimas, situaciones conmovedoras, episodios sorprendentes; mas nos parece que de aquellos elementos no ha sacado el autor todo el jugo que podían dar... Quizás tampoco se lo propusiera.
El drama está escrito en prosa; y si no tiene cualidades de estilo muy sobresalientes, tampoco supimos notar grandes incorrecciones. La marca de foch es obra que merece llevar el nombre completo de su padre y no darlo al público con sólo las dos iniciales que aparecieron ayer en los carteles; y merece más todavía: merece más aplausos de los que le plugo concederle el público de anoche, y esto contando con que fueron muy aplaudidas algunas escenas y el autor fue llamado á las tablas.
Notícia extreta de La Tomasa del 29/11:
Van seguint los plens en aquest favorescut teatro, á pesar del poch acert que s'ha tingut en los estrenos. La marca de foch, drama de autor desconegut, ni es prou bo pera alabarlo ni tan dolent perque la crítica puga cebarsi; es lo que se'n diu en termes de teatro: unguent blanch.Notícia extreta de La Esquella de la Torratxa el 30/11:
S'estrená divendres lo drama La marca de foch, basat en un assumpto melodramátich, pero despullat de incidents, de un argument senzillissim y ab carácters y tipos d'escás relleu.
L' obra tingué un desempenyo regular, y sigué rebuda ab alguna fredor, á pesar de que altras de pitjors n'aplaudeix el públich. Cridat l'autor á las taulas, lo Sr. Bonaplata manifestá que únicament D. Frederich Soler coneixia qui era. De modo que l'autor que s'oculta baix las inicials de S. F. no volgué treures la careta.
Un home misteriós, per uns mirat ab extranyesa y rezel, per altres ab interés y carinyo, 's casa ab una rica molinera. Está sempre trist, fins en l'hora del seu casament. Mentres s'efectua la boda arriba al molí un desconegut, extenuat, perseguit per la justicia, que resulta ser un escapat de presidi. Es assistit, y reconeixent al nuvi se proposa explotar lo secret qu' ell sol posseheix, amenasantlo ab descubrirlo... ¿Que será aixó? pregunta'l públich.
No content ab los diners que li dona'l marit de la molinera, comet un robo, y no content ab robar, al veures descubert, fereix á aquell, qu'es transportat á una cambra inmediata. Allí per assistirlo'l despullan y ¡horror!... descubreixen sobre la seva esquena la marca de foch, la marca afrentosa estampada pel butxí.
En l'últim acte venen las explicacions, que haurian pogut donarse sense inconvenient desde'l principi. Lo marit de la molinera no era un malvat. Un germá seu casat y ab familia va cometre una defraudació, y ell, sent solter y no tenint ningú á qui fer desgraciat, se confessá autor del delicte, sent condemnat en lloch del culpable; pero fugi de presidi, y de aquí que l'altre presidari fugitiu l'amenassés sempre.
Afortunadament un oncle del interessat, militar, desempenya'l paper de Providencia y desenllassa l'obra, manifestant que'l germá defraudador, ans de morir, confessá la seva culpa, per lo qual lo marit de la molinera queda exempt de tota responsabilitat.
—Ay, quina roda de molí m'has tret del cor! —podria dir aquest; pero no ho diu, preferint abrassar á la seva dona, que fins creyentlo culpable, may ha deixat d'estimarlo.
Notícia extreta de Lo Teatre Regional el 1/12:
Drama en 3 actes, en prosa, estrenat la nit del 23 de Novembre en lo teatro Romea. Obra original de S. F.
J. S.
Es una obra petita com á concepció d'assumpto, y sembla mes aviat un boceto que un drama acabat. Lo seu anónim autor, denota poca práctica teatral, pero al propi temps té en abono d'ell, la modestia, donchs que no's proposa abordar cap problema. Ha pres per tema un assumpto sencill, y'l desarrolla ab candor. L'argument consisteix en l'historia d'un home que pera salvar de la deshonra y del cástich á un germá seu, s'acusa ell de la falta comesa per l'altre, y en virtut d'aixó, es condempnat á presidi y á ser marcat per lo butxí, sufreix l'infamant pena y's justifica sa ignocencia sens ell buscarho, al arribar las darreras escenas del drama.
Las situacions més interessants d'aquest, son la escena del acte segón, en la cual se descubreix que dú á l'espatlla la marca de foch, y la del acte tercer, en la cual se justifica sa inculpabilitat, posantse de relléu l'abnegació del seu cor generós.
Los personatjes no prenen may relleu y lo interés que l'assumpto inspira al espectador, es poch. Te també algunas inverossimilituts.
Al caurer lo teló, obtingué aplausos y va ser cridat lo autor. La manera com desde l'escenari va escusarse la surtida d'aquest, va donar lloch á que algú la astribuhís á D. Frederich Soler, pero cal no tenir cap noció de coneixement en literatura dramática pera fer suposició tant gratuita, lo pulcre ensaig d'un aprenent, no podrá may confondrers ab la obra d'un mestre, encara que la obra del mestre fos un esguerro.
La interpretació per part dels actors, fou dolenta, escepció feta del tipo corresponent á D. Isole Soler. Si be es cert que los papers no eran per lluhirse, deber es dels actors procurar salvar las obras que al seu talent se confian y no acabarlas de enfonsar ab una representaciò faltada de carinyo y sobrada de descuit.
J. S.
Publicacions:
- La Marca de Foch, publicació de l'obra de teatre el 1896.
Observacions:
L'obra es va estrenar sense indicar el nom del autor, només hi havia unes sigles S.F. que no coincideixen amb les de l'Antoni Careta pero que potser jugaven amb les inicials intercanviades de Frederic Soler.
En la noticia de La Esquella de la Torratxa sembla que ja coneixien el nom del autor i d'aquí el joc de paraules en la frase final: De modo que l'autor que s'oculta baix las inicials de S. F. no volgué treures la careta.
Surt en format folletinesc en la revista Lo teatro regional.
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