Crítica a Las conseqüencias


4 de maig de 1889 Crítica de La Esquella de la TorratxaLas conseqüencias

Crítica a Las Conseqüencias
Coneixíem al Sr. Careta y Vidal com autor de poesías y de quadrets de costums no desprovistos de mérit, mérit mès singular y apreciable tenint en compte qu'es lo Sr. Careta un obrer que's déu á si propi tot lo qu'es en lo camp literari. Gracias á una afició persistent, á un estudi constant y á molt bones disposicións de ingeni escriu ab notable correcció y sas obras se fan llegir ab agrado.

La novela que tením á la vista resum las qualitats del escriptor. Hi ha en ella cert enconginament, certa falta de valor per embestir los vicis socials y fustigarlos, cert bany de color de rosa que dona al llibre un ayre de parentiu ab las agradabloa narracións de Trueba y de Emili Sonvestre...

Crítica a Las ConseqüenciasTotas las planas de la novela respiran honradés, y á despit del assumpto —un pobre bòrt, que per no possehir un nom no pot casarse ab la qu' estima y va en busca deis séus pares— á despit de aquest assumpte, qu'en altras mans sería potser escabrós, en las de Careta resulta idilíach, pudorós y tan optimista, que fins las nenas mès recatadas poden llegir la novela, sense perill de ruborisarse.

Lo Sr. Careta demostra mès habilitat en lo desenrotllament de l'acció, qu'en l'estudi dels carácters y no perqué no sápiga pintarlos, que alguns, com lo manxol Bayoneta y'l simpátich jardiner Joseph Rossinyol están delineats ab destresa y tenen verdader carácter; pero la majoría dels restants personatjes responen mès á la manera del autor que al estudi psicológich: son mès aviat creacións literarias que sers de carn y ossos, á la moda naturalista avuy en boga.

En las descripcións dels sitis en que's mouhen los personatjes hi hem notat tambè pobresa de color y de relléu, sens dupte perque l'autor se preocupa mès del moviment del drama que del escenari en que aquest se desarrolla.

Lo moviment: aquest es lo secret de la novela del Sr. Careta. L' historia del bòrt en mès de quatre ocasións interessa vivament: desde que's véu despedit pèl que ha de ser son sogre fins que, desprès de una llarga odissea, logra trobar á sos pares; las escenas que tè ab sa mare adolorida y'l felís desenllás de sas angunies y desventuras son elements que donan á la novela un interés continuat y que fan sa lectura sumament entretinguda.

Respecte al llenguatje revela'l Sr. Careta un cuydado tan extremat, una pulcritut tan extraordinaria, que algunas vegadas, principalment en los diálechs, cedeix en detriment de la naturalitat. Tot lo que ab aixó guanya la gramática ho perden la expressiò y'l colorit.

Un detall. ¿Per qué'l Sr. Careta's mostra tan enemich de las paraulas terminadas en o breu? ¿Será perqué se semblan massa á las paraulas del idioma castellá, que tan abunda en ellas? No podém atribuhirho à res mès... ¿perque qué li poden haver fet aqueixas paraulas al Sr. Careta, per proscríurelas sistemáticament?... Y ho fa ab tal ardor qu' en lloch de fotógrafo, diu fotograf: jays en lloch de jayos (plural viu y usat en tot Catalunya) y hasta diu auts en compte d'autos.

Resumint: la novela del Sr Careta, sense ser un llibre de primera forsa, revela un escriptor dotat d'excelents condicións y embellit per una imaginaciò fértil y es digne de l'atenciò de la crítica y de trobar en lo públich uno acullida honrada y franca.

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