Crítica al Tenorio

29 d'octubre de 1897 La Esquella de la Torratxa.

Crítica a l'obra de teatre El audaz don Juan Tenorio estrenada al teatre Principal de Barcelona.
Portada La Esquella de la Torratxa
Crítica El audaz don Juan Tenorio - La Esquella de la Torratxa
Es una idea sangrenue (com diuhen los francesos) la de escriure una obra baix un assumpto manossejat, presentant á la vista del espectador lo que altres autors han tingut á bé donarli per medi de relacions. En aquest concepte'l senyor Careta y Vidal podia titular la seva obra, en lloch de El audaz D. Juan Tenorio, "Vista de lo que no se vé en D. Juan Tenorio."

Y hasta podia posarhi un lema Por exemple, aquella décima que acaba aixís:
"y cuando el rostro volvió
halló la respuesta, viendo,
que iba otro sabio cogiendo
las hojas que él arrojó."
Aquests versos hauria de recitarlos en Zorrilla al veure que'l Sr. Careta s'ha entretingut recollint la fullaraca que ell, al escriure son popular drama, va llensar perqué li feya nosa.

Baix aquest peu forsat es impossible escriure nn drama que interessi, y resulta mala-guanyada la ma d'obra que s' hi esmersa.

Lo únich que'ns reconcilia ab lo Sr. Careta es que cap á sas vellesas s'haja posat á escriure versos castelláns, no mes que per l'enrabiada que ha fet pendre als catalanistas.
Al final del tercer acto se presentó el autor á escena para recibir los aplausos del público. Al terminar la obra se repitieron los aplausos.
Nos consta, que á pesar de la presencia del Audaz en el Principal, El Don Juan de Zorrilla se ha quedado tan fresco preparando los trastos para aparecer dentro de pocos días y continuar sus aventuras y escándalos con la gallardía que no le ha sabido superar; para ser según su vocabulario: El mismo que siempre fué.

0 comentaris:

Publica un comentari a l'entrada